در پی سانحه دلخراش هواپیمای مسافربری اوکراینی آزمایشگاه پژوهشی فضای سایبر دانشگاه تهران بیانیه هایی صادر کرد که در این پست این بیانیه ها را قرار میدهیم.
حمله سایبری آمریکا تایید شده. میتوانید در لینک زیر مصاحبه ای که با مسئول پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی در آزمایشگاه پژوهشی فضای سایبر دانشگاه تهران را بخوانید
masjedioon.blog.ir/1399/03/17/تایید-حمله-سایبری-در-سانحه-سقوط-هواپیمای-اوکراینی
بیانیه اول :
بیانیه شماره ۱ آزمایشگاه پژوهشی فضای سایبر دانشگاه تهران
در خصوص سانحه دلخراش هواپیمای مسافربری اوکراینی
ملت شریف و بزرگ ایران عزیز؛
بهدنبال سانحهی دلخراش هواپیمای مسافربری ایران ـ اوکراین که باعث داغی بزرگ بر پیکرهی ملت عزیز و بهخصوص جامعهی علمی و دانشگاهی شده و سوگ شهادت پرافتخار سردار رشید اسلام سپهبد حاج قاسم سلیمانی را دوچندان کرده است، ضمن عرض تسلیت به بازماندگان و خانوادههای شریف شهدای این سانحه و ملت بزرگ ایران؛ در خصوص چگونگی وقوع این سانحه از جنبهی فنی و تخصصی، موارد زیر به اطلاع میرسد:
با اتکا به بیانیهی ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و توضیحات سردار سرتیپ پاسدار حاجیزاده فرمانده محترم نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تاریخ ۲۱ دی ۱۳۹۸ و همچنین با عنایت به اسناد راهبردی ایالات متحدهی آمریکا و بررسی علمی و فنی موارد مشابه نظیر خطای سامانهی پدافند موشکی سوریه در سال 2018، شلیک موشک به هواپیمای MH-17 مالزی بر فراز اوکراین در سال 2014 و حملهی سایبری به هواپیمای AC130s و EC130s آمریکا توسط روسیه در سال 2018؛ این نتیجهی علمی با قطعیت اعلام میشود که سانحهی رخ داده بهدلیل اعمال عملیات فریب بر سیستم فرماندهی و کنترل سامانهی پدافند موشکی ایران واقع شده و نقش خطای انسانی در آن منتفی است.
از سوی دیگر بررسی تجهیزات جنگ سایبری ارتش آمریکا نظیر هواپیماهای «آواکس» و «ریوِت جوینت» حاکی از آن است که موارد مذکور اساساً بهمنظور چنین اقداماتی طراحی، تولید و بهکارگیری شده است و این تجهیزات در اغلب منازعات نظامی از سوی ارتش جنایتکار آمریکا مورد استفاده قرار گرفتهاند.به نظر میرسد این بار نیز آمریکا در قالب یک عملیات نظامی سایبری با چنین اقدامی باعث شده که هواپیمای مسافربری بهعنوان موشک کروز در سامانهی پدافند، شناسایی شده و مورد هدف واقع شود.
بهطور دقیقتر علت وقوع عملیات فریب فرماندهی و کنترل که ریشه در دانش سایبرنتیک دارد، استفادهی تمامی کشورها از استانداردهای بینالمللی در حوزهی محاسبات، ارتباطات و کنترل است که موجب میشود علیرغم طراحی و تولید سامانههای پدافند موشکی توسط کشورهای مختلف، حفرهی فنی برای ایالات متحدهی آمریکا ـ که طراح استانداردهای بینالمللی و پروتکلهای مربوطه است ـ همواره باز و دسترسپذیر باشد. بهعبارت دیگر اگر تمامی اجزای یک سامانهی پدافند موشکی و بهطور کلی هر سامانهی مبتنی بر C4I بهصورت کاملاً بومی طراحی و تولید شود اما از استانداردهای بینالمللی (پروتکلهای عمومی) برای عملکرد آن استفاده گردد، ظرفیت تهدیدپذیری سامانه بهمیزان چشمگیری افزایش مییابد.
بر این اساس در شرایط مشابه هر کاربر انسانی همان اقدامی را انجام خواهد داد که در سانحهی اصابت موشک به هواپیمای مسافربری اوکراین واقع شد، زیرا این خطا نه بهدلیل اشتباه در تصمیمگیری بلکه بهدلیل اعمال عملیات فریب فرماندهی و کنترل بر سامانهی پدافند موشکی واقع شده است. از این رو مسئولیت سانحهی تأسفبار رخ داده بهصورت مستقیم متوجه رژیم جنایتکار آمریکاست و این جنایت بزرگ نیز به سیاههی جنایتهای بیپایان این امالفساد قرن اضافه میشود.
اطلاعات، توضیحات و مستندات تکمیلی در خصوص مطالعات انجام شده متعاقباً و طی بیانیههای بعدی اعلام خواهد شد.
آزمایشگاه پژوهشی فضای سایبر دانشگاه تهران
۲۲ دی ۱۳۹۸
دریافت بیانیه اول به صورت تصویر
حجم: 152 کیلوبایت
حجم: 90 کیلوبایت
بیانیه دوم:
بیانیه شماره ۲ آزمایشگاه پژوهشی فضای سایبر
در خصوص سانحه دلخراش هواپیمای مسافربری اوکراینی
ملت شریف و بزرگ ایران عزیز؛
ضمن عرض تسلیت مجدد بابت سانحهی تأسفبار هواپیمای مسافربری اوکراینی؛ در راستای تبیین علت وقوع این سانحهی دلخراش که سابقاً در بیانیه شماره 1 آزمایشگاه پژوهشی فضای سایبر مورخ 22 دی 1398 اعمال عملیات فریب بر سیستم فرماندهی و کنترل سامانهی پدافند موشکی ایران عنوان شد، اکنون در این بیانیه جزئیات بیشتری بر مبنای دانش سایبرنتیک با رویکرد مرور امکانهای مختلف برای این حادثه ارائه میشود.
الف) تبیین و تحلیل هر پدیده از منظر علمی، از مفهوم اولیه در بالاترین سطح تا روشهای تحقق آن در پایینترین سطح، میتواند بهعنوان یک زنجیرهی پیوسته در سه سطح استراتژیکی ، تاکتیکی و تکنیکی انجام شود؛ بهگونهای که در سطح استراتژیکی به علتیابی، در سطح تاکتیکی به شیوههای مدیریت و سرانجام در سطح تکنیکی به روشهای خرد اجرایی آن پرداخته میشود. از آنجا که قدم اول در مبحث سانحهی هواپیمای اوکراینی، پیگیری آن بهمنظور علتیابی است، لذا ورود به سطوح تاکتیکی و تکنیکی ضرورت نداشته و علت اعلام شده، صرفاً از طریق بررسیهای استراتژیک بر مبنای دانش سایبرنتیک حاصل شده است. از این رو، در فرآیند استنتاج، در اختیار داشتن اطلاعات خُرد فنّی و تکنیکی ضرورت نداشت.
ب) منظور از فریب فرماندهی و کنترل (Command & Control Deception) با اختصار CCD، اعمال نوعی از عملیات سایبرنتیک است که توسط آن حداقل یکی از ارکان سایبر ـ یعنی رکن محاسبات (پردازش اطلاعات)، رکن ارتباطات (انتقال اطلاعات) یا رکن کنترل (تغذیهی اطلاعات) ـ در سیستم فرماندهی و کنترل بهگونهای دستخوش تغییر شود که سامانه دچار تشخیص غیر واقعی یا اقدام نادرست شود.از طریق CCD مهاجم میتواند آنچه مورد نظر خود است را به سامانه القا کند، حتی اگر در واقعیت وجود نداشته باشد. آنچه در مورد این سانحه احراز شده است، CCD است؛ اما اعلام اینکه کدام رکن درگیر بوده است، نیازمند دسترسی به اطلاعات میدانی از این سانحه میباشد.
پ) بر اساس مستندات حادثه، موشک کروز ابتدا توسط بخشی از شبکهی پدافند کشور شناسایی شده است اما چندی بعد حمله کروز منتفی اعلام میشود. بهکمک نظریه بازی، چندین سناریوی اصلی بر اساس دانش سایبرنتیک برای علت رخداد سانحه شکل میگیرد که اعلام نتیجهی قطعی بر اساس بررسی تمامی آنها انجام شده است. اگر تشخیص موشک کروز توسط واحد پدافند موشکی سیار انجام شده باشد، با توجه به اعلام انقطاع ارتباطات این واحد با شبکهی مرکزی، محرز میشود که همزمان دو نوع عملیات سایبرنتیک شامل CCD و «اخلال در ارتباطات» انجام شده است. اگر موشک بهواسطهی واحدهای شناسایی مناطق جنوبی کشور رصد شده و به شبکهی مرکزی اعلام شده باشد، عملیات CCD روی آنها انجام شده است تا در ظاهر موشک کروز توسط آنها تشخیص داده شود. در نهایت اگر اعلام کروز از طریق شبکهی مرکزی پدافند کشور صورت گرفته باشد، بدین معناست که عملیات CCD در بخش مرکزی شبکهی پدافند کشور اعمال شده است. در دو سناریوی آخر، عملیات «اخلال در ارتباطات» علیه واحد پدافند موشکی سیار برقرار است. با توجه به اینکه تمامی حالات فوق معلول عملیات CCD است، بیانیه شماره 1 این نتیجه را با «قطعیت» اعلام نمود.
لازم به ذکر است طرح فرضیههایی نظیر اقدامات سایبرنتیک روی هواپیمای مسافربری، تغییری در اینکه ورود موشک کروز اعلام شده، اما در اصل وجود نداشته است، ایجاد نمیکند. هرچند دسترسی به هواپیمای مسافربری از راه دور و در اختیار گرفتن کنترل آن نیز در حوزهی عملیاتهای سایبرنتیک است و بهسهم خود اعمال عملیاتهای CCD را قویتر میگرداند. در این راستا اسناد مهمی وجود دارد که یکی از مهمترین آنها سند منتشر شده توسط سازمان هوانوردی فدرال آمریکا (FAA) میباشد. مبتنی بر این سند که چند ساعت پیش از سانحهی هواپیمای مسافربری اوکراین صادر شده است، نسبت به ورود پروازها به «منطقهی تهران» هشدار اضطراری داده شده و علت آن نیز مشخصاً امکان خطای محاسباتی (mis-calculation) و خطای شناسایی (mis-identification) بیان شده است که هر دو مورد ذیل CCD قرار دارد. حال پرسش کلیدی این است که چرا این سازمان پیشبینی نموده است که احتمال دارد هواپیماهای عبوری از آسمان تهران در سیستمهای مربوطه به اشتباه شناسایی شوند؟! چه ارتباطی بین عملیات CCD آمریکا علیه سامانهی پدافندی تهران و این بیانیهی اضطراری که دقیقاً به همین موضوع اشاره نموده، وجود دارد؟
لذا با اتکا به توضیحات ارائه شده، مجدداً بر موضع آزمایشگاه پژوهشی فضای سایبر نسبت به اعمال عملیات فریب بر سیستم فرماندهی و کنترل سامانهی پدافند موشکی ایران و منتفی بودن نقش خطای انسانی با قطعیت تأکید میشود و در همین راستا از مراجع حقوقی ذیصلاح تقاضا میگردد بر نقش رژیم جنایتکار آمریکا در طعمه قرار دادن هواپیمای مسافربری اوکراینی و به شهادت رساندن عزیزان ما بهعنوان یک جنایت جنگی در این سانحه متمرکز شوند.
آزمایشگاه پژوهشی فضای سایبر
۲۹ دی ۱۳۹۸
دریافت بیانیه دوم به صورت تصویر
حجم: 183 کیلوبایت
حجم: 105 کیلوبایت