این روزها سوالات بسیاری درباره سهام عدالت سر زبونها افتاده که متاسفانه خبرگزاری ها و مسئولین و رسانه ها به خوبی پاسخگو این سوالات و ابهامات مردم نیستن. frown

ما در این پست سعی میکنیم تا جای ممکن ابهامات رو رفع کنیم و به سوالات پاسخ بدیم. اگه سوال دیگه‌ای داشتید میتوانید از بخش نظرات این مطلب بپرسید تا پاسخ بدیم.

 

امروز 15 خرداد 99 هست و از آخرین فرصت انتخاب وضعیت سهام عدالت یک هفته ای میگذره.

 

اما این روزها عده زیادی بعد از آزاد سازی به طور مستقیم و شنیدن مطالبی از رسانه ها و اطرافیان، نگرانی های زیادی دارند در خصوص اینکه هیچ اطلاعاتی از بورس ندارند!

قبل از پاسخ دادن به ابهامات و نگرانی های این افراد، اطمینان میدم هیچ مشکلی وجود نداره و نگران هیچ چیز نباشید. فقط با خیال راحت و آرامش کامل همونطور که لیوان چای‌تون رو میل میکنید ادامه این مطلب رو بخونید...

راستی اگه سهام عدالتتون را به صورت مستقیم هم انتخاب نکرده باشید به صورت خودکار غیرمستقیم انتخاب شده. در انتهای پست موضوعی برای این دوستان قرار میدم که خواندنش برای این افراد هم خالی از لطف نیست.

 

سوالات پرتکرار کامنت ها به این پست اضافه خواهند شد. و تمام تلاشمون رو میکنیم هیچ کامنتی رو بی پاسخ نزاریم.

 

اگر هر کدام از جملات زیر سوال یا ابهام شماست پاسخ زیر را بخوانید:

1- من هیچ اطلاعاتی از بورس ندارم!

2- یه نفر پیشنهاد داد مستقیم انتخاب کنم. منم مستقیم انتخاب کردم. الان فهمیدم ماجرا چیه و پشیمونم.

3- من میخوام ویرایش کنم به غیرمستقیم که دیگه هیچ دردسری نداشته باشم و مثل قبل سود سالانه دریافت کنم. چه کار کنم؟

4- الان که سهامم رو مستقیم انتخاب کردم باید حتما سهامم رو بفروشم؟ امکان نگه داشتنش هست؟

5- توی این شرایط بهتره سهامم رو بفروشم یا نگه دارم؟ کدوم بیشتر سود میکنم؟

6- اگه سهامم رو نگه دارم مثل قبل هر سال فقط صد هزار تومان سود بهم میده؟ یا میتونه چند میلیون سود داشته باشه؟

7- ارزش امروز سهام عدالت چقدر هست؟

8- چجوری میتونم یه حساب سهامی باز کنم که سهام این 36 شرکت که حالت مستقیم انتخاب کردم به حسابم منتقل بشه؟

9- چه کار کنم که سود سالانه به طور خودکار دریافت بشه؟

10- چه مراحلی رو باید به ترتیب انجام بدم ؟ آیا امکان انجام این مراحل به صورت غیرحضوری یا همون اینترنتی با یک گوشی اندرویدی هست؟

 

پاسخ :

اصلا نیازی نیست متخصص بورس باشید! و میتونید سهامتون رو مثل قبل نگهدارید و به فروش نگذارید و مانند قبل سود سالانه رو دریافت کنید!

شما در حال حاضر سهامدار 36 شرکت بورسی هستید. (همانطور که قبلا بودید و در دو سال اخیر سود سالانه دریافت میکردید)

این 36 شرکت از بزرگترین شرکت های بورسی کشور هستن و شامل سهام بانک ها ، بیمه ها ، شرکت های پالایشی ، پتروشیمی ، خودرو سازی، فولاد و .. هست. و واقعا ارزشمنده.

توصیه همه کارشناسان بازار سرمایه به نگهداری این سهام هست. (البته منظورم کارشناسان بی‌طرف هست که از روی منطق نظر میدن. نه کارشناسان ضد انقلاب و نه کارشناسان وابسته به دولت و نظام)

ارزش امروز سهام عدالت مورخ 15 خرداد کسانی که 492 هزار تومان سهام داشتند حدودا 8 میلیون تومان هست.

ارزش امروز سهام عدالت کسانی که یک میلیون سهام داشتند هم مبلغ بیشتری هست.

خب تا اینجا که خیلی هم عالی هست همه چی

احتمالا الان مهمترین سوالی که دارین اینه که من هیچی از بورس نمیدونم. باید چه کار کنم الان. چجوری سهامم رو نگه دارم. چجوری سود سالانه رو بگیرم

خب همونطور که در ابتدا گفتم نیاز نیست حتما تخصصی در بورس داشته باشید.

اگه هیچ تخصصی در بورس ندارید مثل گذشته به سهامتون دست نزنید. فقط توی سجام ثبت نام کنید (در ادامه روش ثبت نام در سجام رو توضیح میدم)

خود این سهام بدون اینکه بهش دست بزنید و تغییری در سهام ایجاد کنید رشد میکنه و با این روند رو به رشد بورس و ورود نقدینگی و تورم و کاهش نرخ بهره بانکی و هزاران دلیل دیگه بعید نیست در انتهای سال شاهد این باشیم که ارزش سهام 492 یا همون تقریبا پونصد هزار تومنی تا آخر سال به رقم بیست میلیون برسه!

البته این فقط یه پیش بینی هست. ممکنه به وقوع نپیونده. و ممکنه مبلغی بیشتر از این بیست میلیون هم برسه.

پس توصیه اکید ما به نگهداری هست. مگه اینکه شرایطی باشید که نیاز شدیدی به پول داشته باشید. یا اینکه متخصص بورس باشید (حداقل به تحلیل تکنیکال مسلط باشید.)

پس نگهداشتن سهام نیاز به هیچ تخصص بورسی نداره! و بعد از اینکه سهامتون رو نگه میدارید علاوه بر اینکه قیمت سهامتون از هشت میلیون میتونه افزایش پیدا کنه و چندبرابر بشه هر سال هم سود سالانه ای رو بهتون میده(مثل سود سالانه ای که دو سال پیش سهام عدالت بهتون داده بود.)

احتمالا تا حالا باید متوجه پاسخ یکی از سوالات شده باشین.

شما بعد از انتخاب حالت مستقیم برای سهام عدالت میتونید سهام عدالت تون رو نگه دارید(نفروشید). متاسفانه توی کامنت های سایتهای زیادی دیدم که حتی این موضوع رو که پایه ای ترین موضوع هست به خاطر اطلاع رسانی نامناسب صداوسیما و رسانه ها نمیدونستن!

و اینکه امکان ویرایش به حالت غیرمستقیم وجود نداره. ولی مهم نیست. اگه این مطلب رو تا اینجا خونده باشید به خوبی حرفم رو میفهمید.

خب در نهایت میرسیم به چند سوال آخر این بخش

الان چجوری یه حساب سهام باز کنید که سهام این 36 شرکت به حسابتون منتقل بشه؟

و الان باید چه کار کنید که سود سالانه به طور خودکار به حسابتون واریز بشه

خب خب خب

میرسیم به سایت سجام

این سایت یه چیزی مثل شناسنامه برای کسی هست که سهامدار یک شرکت هست.

خیلی مهمه و باید حتما در این سایت ثبت نام کنید.

برای ثبت نام در این سایت به یه سری اطلاعاتی از جمله اطلاعات هویتی ، شماره موبایلی که به اسم خود فرد باشه ، شماره حساب و شماره شعبه و نام شعبه و نوع حساب بانکی و این چنین اطلاعاتی

ممکنه اینجا سوالاتی براتون پیش بیاد

اینکه من شماره شعبه و نام شعبه ای که حسابم رو افتتاح کردم رو نمیتونم پیدا کنم ولی آدرس شعبه رو میدونم. از کجا میتونم شماره شعبه و نام شعبه رو بگیرم؟ یا اینکه من شماره حساب بانکیم رو ندارم. یا اینکه من کدپستی ندارم یا من نوع حسابم رو نمیدونم یا سوالات زیاد دیگه ای که به ذهنتون احتمالا میرسه.

با کمی جستجو و سر و کله زدن با موتور جستجوی گوگل به جواب همه این سوالات میرسید. ولی اگه نرسیدید و به نظرتون گنگ بود بگین یه مطلب جدید بزارم برای این موارد.

 

میتونید تمام مراحل ثبت نام و احراز هویت سجام رو به صورت اینترنتی و غیرحضوری با یه مبلغ اندکی (10 هزار تومان برای ثبت نام + 10 هزار تومان احراز هویت) انجام بدین.

البته اگه بخواین حضوری هم این مراحل رو انجام بدین ناچارا ثبت نام رو باید اینترنتی یا همون غیرحضوری انجام بدین (10 هزار تومان) و احراز هویت رو فقط میتونید حضوری در بعضی پیشخوان ها که برای احراز هویت سجام تعیین شدن انجام بدین که مبلغ احراز هویت حضوری هم 11 هزار و 100 تومان هست.(تا این حد اطلاعاتمون دقیقه. صد تومن از این قیمت کمتر و بیشتر نباید بگیرنwink)

البته چندتایی کامنت دیدم بعضی پیشخوان ها چند هزار تومن از مقدار قانونی تعیین شده بیشتر گرفتن. که شما به بزرگی خودتون ببخشیدشون.

 

اگه همه مدارکتون آمادست و بیست هزار تومن پول توی کارتتون دارین پیش به سوی سجامی شدن...

 

آدرس سایت سجام:

sejam.ir

اسکرین از صفحه سایت سجام 

صفحه اصلی سجام

با گزینه "ثبت نام در سجام" میتونید ثبت نام تون رو در سجام با وارد کردن شماره موبایل و بعد پرداخت ده هزار تومان شروع کنید.

با گزینه "احراز هویت الکترونیکی" میتونید با پرداخت ده هزار تومان احراز هویت الکترونیکی تون رو با یک گوشی دارای دوربین جلو شروع کنید.

 

راستی میتونید از نرم افزارهایی مثل "اپ" و "پارت" برای ثبت نام و احراز هویت سجام استفاده کنید.

 

یه موضوعی رو هم از مراحل ثبت نام سجام بگم بد نیست.

اگه دانشجو هستید یا بیکارید یا به هر دلیلی محل کاری ندارید در بخش اطلاعات شغلی، آدرس محل کار رو آدرس خونه بنویسید.

به نظرم نیازی به توضیح بیشتر برای ثبت نام در سجام نیست و به راحتی خودتون میتونید ثبت نام رو انجام بدین. با این حال اگه هر سوالی در مراحل ثبت نام داشتید میتونید بپرسید. یا اگه اونقدر به نظرتون ثبت نام در سجام براتون گنگ بود بگید یه راهنما بزاریم.

 

برای واریز خودکار سود سالانه این 36 شرکت به حساب بانکی که توی سجام گذاشتین باید چه کنید؟

خب متاسفانه سجام به خاطر پیگیری نکردن و منافع یه سری شرکت تا الان نتونسته تمام شرکت ها رو ملزم به این کنه که سودشون رو از طریق سجام واریز کنن. و هر کدوم از شرکت ها برای واریز سودشون روشی رو معرفی میکنن

یکی شون میگه شماره حساب رو فکس کنید. یکی ایمیلی میده. یکی آدرس سایت میده میگه ثبت نام کنین و شماره حسابتون رو بزنین. یکی یه بانک رو انتخاب میکنه و میگه به اون بانک مراجعه کنید و ...

جوری هست که اگه بخواید تک تک این روشها رو انجام بدید احتمالا باید بیشتر از اون سود سالانه پول خرج کنید.

ولی تازگی ها یه کمپینی راه افتاده برای پیگیری مسئله "عدم واریز سود از طریق سجام" که فوق العاده خوب پیشرفت کرده و خبرگزاری فارس هم داره به خوبی پیگیری میکنه که شما هم میتونید با این آدرس زیر به این کمپین بپیوندید. (یه شماره ناقابل لازم داره با یه کد تایید برای پیوستن به این کمپین)

https://www.farsnews.ir/my/c/26066

 

با توجه به شرایطی که الان پیش اومده و میلیون ها سهامدار خرد اضافه میشن به احتمال 99 درصد این مشکل حل میشه. و دیگه برای هر شرکت نیازی نیست یه روش خاص رو انجام بدین. و به طور خودکار همه سود به حسابتون واریز میشه.

 

در آخر برای کسانی که حالت غیرمستقیم رو برای سهام عدالتشون انتخاب کردن یا کسانی که اصلا هیچ گزینه ای انتخاب نکردن یه موضوع رو میگم و این مقاله رو به انتها میرسونم.

خوشبختانه کسانی که حالت غیرمستقیم انتخاب کردن هم شانس فروش سهام شون از صندوق استانی رو دارن و در آینده درباره روش فروش توسط سازمانهای مربوطه اطلاع رسانی میشه.

پس شما هم نگران هیچ چیز نباشید.